Stres – problém dnešní doby, jak si s ním poradit a co všechno ho způsobuje? (3. díl)

,,Jaký je problém dnešní doby (vztaženo ke stresu)?“

Problémem dnešní doby je to, že neumíme nakládat se stresem.

Nechci nás omlouvat, ale v konečné fázi to není zas tolik naše chyba!

Náš organismus na takovou dávku stresu, kterou dennodenně dostáváme, se prostě jenom ještě nedokázal přizpůsobit. :/

Pokrok jde příliš rychle dopředu, změny okolo nás jsou mnohonásobně rychlejší, než tomu bylo kdykoliv předtím.

Když dříve na člověka působil nějaký ,,stresor“, reagoval většinou nějakým pohybem – prostě začal utíkat, řvát okolo sebe – ale dnes něco takového udělat, tak vás zavřou do blázince. 😀

Místo toho, abychom stres ze sebe nějakým způsobem dostávali – např. fyzickou aktivitou (,,ideálka“) – kumulujeme ho v sobě, což samozřejmě způsobuje spoustů problémů.

Vezměme si jeden příklad za všechny – bolest zad. Kolik lidí si v dnešní době dennodenně stěžuje, že ho bolí v bedrech? No, mám takové experty i mezi sebou a vsadil bych se, že u většiny ten problém není způsoben např. tím, že by byli den před tím v posilovně a zvedali těžké váhy, ale právě nahromaděným stresem z každodenních aktivit, které je příliš ,,vysírají“.

,,Ups… a ibalgínek už nestačí.“

Pak lidi jdou k doktorovi, ten, jelikož taky pořádně neví (#no hate :D), dá jim prášky na bolest, ono to na chvíli poleví, ale za měsíc to je zpátky zase.

Předpokládám, že většina lidí, kteří tento blog čtou, patří ještě do té mladé skupiny, kterou zatím nic moc extra nebolí… No, jen si počkejte, ono to přijde. Ještě si na mě vzpomenete. 😀

,,Tak jak si teda s tím stresem poradit? (osobní rada)

Nikde jsem k tomu nic nehledal, vycházím čistě ze své zkušenosti. Vůbec neříkám, že byste se tím měli řídit, jen třeba zamyslet a něco zkusili aplikovat u sebe. O tom to právě totiž je. 😉

Sám bych sebe charakterizoval, jako celkem pozitivně naladěného člověka, který sice není zas tak velký ,,odborník na stres‘‘ (ale je mi přece jen dvacet, ne?! .. ups už 21. :D), avšak dokáže se s ním moc dobře vypořádat.

Čím to je? Ehm.. toť otázka! Někdy nad tím přemýšlím a většinou dojdu k tomuto – pozitivní nadhled na věc, na život…

,,No ano.. umět mít pozitivní nadhled nad věcí dá někdy pěknou ,,fušku‘‘, ale stojí to za to. Jo a víte, kolik negativních lidí tím ještě naserete?“ 😉

Udržet si kladný pohled na věc je dle mého názoru klíč k úspěchu.

Budete-li brát vše s nadhledem, nic vás přílis nezaskočí, s ničím se nebudete příliš trápit. Učitel se špatně vyspal a má potřebu si to vylít na mě u zkoušky? (To se mi teda ještě nikdy nestalo. Na FSPS byli vždycky všichni féroví.) ,,Oukej, je to blb, zas se blbě vyspal,“ řeknu si a jdu dál. 🙂

Mám-li to říct tak trochu volně: ,,prostě ten život musíte mít trochu víc u prdel!‘‘ Shit happens. Peace. Pak vás nic extra nenaštve, nebudete se tolik stresovat a všechno bude lepší.

,,Zpátky ke stresu!‘‘

,,Co všechno stres může způsobovat?

Už jsme si to tak nějak řekli, ale asi bude lepší to ještě zrekapitulovat.

Situace a vyvíjený nátlak jsou známí jako ,,stresory“.

Stresorem může být cokoli, co jakýmsi způsobem ,,nabuzuje‘‘ náš organismus, resp. nějak ho odklání od pomyslné rovnováhy.

Ať už to je vytížená pracovní doba, špatný vztah, ale i klidně věci jako svatba, stavění domu, děti, všechno možné… je všude okolo nás. 😉

Samozřejmě, že stres nemusí na nás působit jenom z vnějšku, ale může i zevnitř. Například když se příliš bojíme, že se něco může stát, nebo když máme iracionální, pesimistické myšlenky o životě.

Co by bylo ještě dobré zmínit, stres je velice subjektivní záležitost – to, co vnímáme jako stres, může být pro jiného šálek kávy. 🙂

Příklad? Pro většinu takové vystupování na veřejnosti je noční můrou, někdo si to naopak užívá.

Dejme si trochu víc dalších příkladů a už tento článek ukončeme…

Časté vnější působení stresu na náš organismus:

  • významné životní změny (př. přestěhování se, umrtí člena rodiny, etc.)
  • práce nebo škola (konečně máte důvod, proč tam nejít, co? Ale od Jonáše to nemáte! :P)
  • problémy ve vztahu
  • jste příliš zaneprázdnění.
  • děti a starání se o rodinu

Časté vnitřní působení stresu:

  • pesimistická povaha (někdo říká, že to změnit nejde, že pesimistou je prostě od narození. No, to může být sice pravda, ale pořád to je nastavení mysli. Jste-li nevyrovnaní a rozvrácení, těžko se stanete optimistou, ale zkuste nad tím přemýšlet pesimisti. Všechno totiž není jenom černé! :P)
  • neschopnost přijmout realitu
  • negativní myšlenky obecně
  • zbytečně velké předpoklady/perfekcionalismus
  • přístup ,,vše a nebo nic‘‘

Tak to by bylo vše, co jsem vám v tomto článku chtěl vzkázat. Budu moc rád, dáte-li mi vědět přes Ig/mail, zda byl alespoň trochu nápomocný. 😉

Jonáš.

,,Nejnovější články na blogu, které byste si neměli nechat ujít!''

Co ten stres vlastně je? (2. díl)

V minulé článku jsem se snažil nastínit, proč bychom stres neměli vnímat jako něco negativního a proč bychom se neměli ho snažit odstranit.“ … pokud jste

Close Menu